Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a probei

1.Denumirea probei: TESTUL CUBURILOR CLINCIU

2. Acronim: -

3. Autori: Aurel Ion Clinciu

4. Autorul traducerii și adaptării versiunii românești: nu se aplică

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: TESTUL CUBURILOR CLINCIU este un test comprehensiv al aptitudinilor cognitive utilizat pentru evaluarea copiilor și adolescenților, cu scopul măsurării inteligenței fluide și identificării valorii IQ-ului.

6. Versiuni avizate: -

7. Forme paralele existente: Nu

8. Manualul testului: 98 de pagini, Editura Sinapsis Publishing Projects, 2022.

9. Licenţa de distribuire pentru România: D&D Consultants Grup SRL (TestCentral)

10. Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro.

11. Copyright: © : D&D Consultants Grup SRL (TestCentral)

12. Preţ avizat de către CPR:

  • Manual Testului Cuburilor Clinciu (33.00 Eur, cu TVA) - 1 buc.
  • Fișa de înregistrare a scorurilor Testului Cuburilor Clinciu (1.43 Eur, cu TVA) – 1 buc.
  • Set carduri (12 buc) Testul Cuburilor Clinciu (49.50 EUR, cu TVA) – 1 buc.
  • Set cuburi (9 buc) Testul Cuburilor Clinciu (38.50 EUR, cu TVA) – 1 buc

Total kit de bază Kit CLIN 10x (cotare manuală): 156.4 Eur, cu TVA

13. Cuvinte cheie: Clinciu, aptitudini cognitive, inteligență fluidă, IQ, evaluare copii și adolescenți, test de performanță, valoare discriminativă, fidelitate și validitate, abilități vizuo- spațiale, aptitudini motorii

Date despre tipul de aviz acordat și modul de utilizare

1. Tip aviz acordat: aviz pe PERIOADĂ NEDETERMINATĂ

2. Anul în care a fost acordat avizul: 2023

3. Caracteristici tehnice (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză): FOARTE BINE

3.1. Bazele teoretice ale testului

Inteligența este analizată din perspectiva teoriilor sale mai vechi (teoria gestaltistă, teoria psihogenetică a inteligenței a lui Piaget, teoria educației relațiilor și a corelațiilor a lui Spearman, teoria abilităților mintale primare a lui Thurstone) sau mai noi (teoria ierarhică a structurii inteligenței a lui Burt și Vernon, teoria inteligenței fluide și cristalizate a lui Cattell, teoria integratoare a celor trei straturi ale inteligenței a lui Carroll).
Testul Cuburilor măsoară factorul general g al inteligenței, dar în mod special al celei fluide (gf). De asemenea, testul este măsoară factorul de Organizare Perceptivă din structura inteligenței non-verbale (Cohen, 1959), în contextul limitărilor de timp. Din perspectiva modelului structural al intelectului (SOI al lui Guilford), acest test dă expresie dimensiunilor Relații Figurale (abilitatea de a conștientiza relațiile dintre formele percepute și alte elemente figurale), Redefinire Figurală (abilitatea de a face schimbări ale interpretării complexelor figurale) și Selecție Figurală (abilitatea de a judeca rapid care entități figurale satisfac un anumit criteriu, Glasser și Zimmerman, 1967).

3.2. Calitatea materialelor de testare: FOARTE BUNĂ

3.3. Etaloane: S-au folosit două modalități

1. Scala utilizată de Wechsler pentru crearea normelor subtestelor bateriilor sale de inteligență și de memorie, constând din 19 trepte, cu o medie de 10 și o abatere standard de 3. Această etalonare poate furniza și echivalenții în QI ai scorurilor standard, din 5 în 5 unități, având o precizie acceptabilă.
2. Pentru situațiile în care se urmărește obținerea unor rezultate de finețe și a unei capacități discriminative ridicate, am optat pentru etalonarea Testului Cuburilor pe o scală de QI cu media de 100 și abaterea standard de 15, cu un larg ambitus al scorurilor, de plus și minus trei abateri standard, adică între 55 și 145 de unități standardizate.

3.4. Fidelitate
Stabilitatea în timp a rezultatelor a fost stabilită prin analiza corelației test-retest (0.92), care este una foarte bună pentru un test de performanță. Omogenitatea itemilor pentru întreaga scală este foarte bună (alfa Cronbach = 0,92)
Analiza de scală mai evidențiază faptul că există o inegalitate evidentă între consistența internă a primei părți (alfa Cronbach de doar 0.65), comparativ cu partea a doua (alfa Cronbach de 0.83).

3.5. Validitate
Validitate teoretică prin analiza factorială a bateriei utilizate a dus la identificarea unei soluţii cu trei factori, acoperind împreună 73.62% din varianţa totală (raţionament figural- 47.27% din varianţă, spaţial-grafic - 15.56% şi verbal - 11.61%)
Validitatea testului a fost studiată prin corelarea sa cu testele Bateriei de Abilități Vocaționale (validitate concurentă) şi prin corelarea cu criteriul extern care este media generală din semestrul școlar precedent (validitate predictivă).
Se raportează corelații mari cu testul de Recombinare Verbală (0.51) și Raționament Cantitativ (0.50). S-au găsit corelații semnificative cu Matricile Progresive Raven, și cu probele grafice atestând faptul că ambele reprezintă măsurători strâns asociate ale inteligenței fluide.

4. Domenii de utilizare: psihologie educațională, consiliere școlară și vocațională, cercetare

5. Scopul utilizării: evaluarea factorului general g al inteligenței, dar în mod special al celei fluide (gf). De asemenea, s-a dovedit că testul este o excelentă măsură a factorului de organizare perceptivă din structura inteligenței non-verbale. Este un test de performanță care măsoară integrarea vizuo-motorie, abilitatea de vizualizare perceptivă, concomitent cu viteza de execuție, abilitatea de a executa operații mintale precum identificarea, comparația, analiza și sinteza, reproducerea formelor, educația relațiilor, închiderea gestaltului sau segregarea formei de fond pentru patternuri bidimensionale.

6. Utilizatori: psihologi licenţiaţi; în conformitate cu regulile APA, accesul la utilizarea acestui test de clasă B poate fi obţinut şi de indivizi care nu au absolvit cursuri academice de psihologie, dacă trec printr-un training intensiv privind utilizarea respectivului test şi dacă pot convinge prin curricula profesională şi prin apartenenţa la asociaţii profesionale şi academice româneşti şi/sau internaţionale, că stăpânesc toate competenţele necesare.

7. Caracteristici psihice măsurate: Testul Cuburilor s-a dovedit a fi o bun instrument pentru măsurarea factorului general g al inteligenței, dar în mod special al celei fluide (gf). De asemenea, s-a dovedit că testul măsoară factorul de organizare perceptivă din structura inteligenței non-verbale. Testul Cuburilor este un test de performanță, conceput ca o probă autonomă, care să măsoare integrarea vizuo-motorie, abilitatea de vizualizare perceptivă, concomitent cu viteza de execuție. Abilitatea de a executa operații mintale precum identificarea, comparația, analiza și sinteza, reproducerea formelor, educția relațiilor, închiderea gestaltului sau segregarea formei de fond pentru patternuri bidimensionale sunt considerate a reprezenta criterii valide de măsurare a inteligenței. În rezolvarea sarcinilor de lucru intervin logica, raționamentul spațial și coordonarea oculo-motorie aplicate structurilor perceptive vizuo-spațiale.

8. Modul de utilizare:

8.1. Grup ţintă: copii, adolescenţi

8.2. Durata medie de aplicare: 7-18 minute

8.3. Modalităţi de aplicare: Testul Cuburilor Clinciu poate fi aplicat creion- hârtie.

8.4. Condiţii de aplicare Testul Cuburilor Clinciu poate fi administrat individual

8.5. Cotarea Testului Cuburilor Clinciu se poate face, exclusiv de utilizatorii legali, cu licenţă de utilizare prin cotare manuală.

8.6. Durata de cotare: cotarea electronică se realizează instantaneu de către utilizatorul linețiat al testului utilizând serviciul online disponibil pe site-ul editorului român de teste (www.testcentral.ro).

8.7. Rapoarte generate pe calculator: Da.

8.8. Detalii despre cursurile de formare în utilizarea şi interpretarea probei: D&D Consultants Grup SRL furnizează pentru Testul Cuburilor Clinciu un modul de training online intensiv, la cerere. Sesiunea de training durează 8 ore şi se desfăşoară în grupe, de minim 7-8 participanţi.

9. Observaţii: nu sunt