Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a metodei sau tehnicii de evaluare psihologică / asistență psihologică

1. Denumire: Analiza comportamentală aplicată (Applied Behavior Analysis)

2. Acronim: ABA

3. Autori: Asociatia Autism Voice, Asociatia Help Autism, Asociatia Institutul ABA România

4. Autorul traducerii şi adaptării versiunii româneşti (dacă este cazul): Monica Pruteanu, traducător autorizat

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului: Creșterea calității vieții prin metode educaționale bazate pe modelare comportamentală.

6. Versiuni avizate (se completează de către CM): Analiza comportamentală aplicată (Applied Behavior Analysis - ABA)

7. Forme paralele existente / Alte versiuni: nu se aplică

8. Licenţa de distribuire pentru România / Dreptul de utilizare în România: nu se aplică

9. Date de contact ale distribuitorului:

https://autismvoice.ro/
https://helpautism.ro/
https://aba-romania.ro/

10. Copyright: nu se aplică

11. Cuvinte cheie: Analiză comportamentală aplicată, intervenție ABA, metodă educațională, intervenție TSA

12. Scopul utilizării (bifate): (se completează de către CM pe baza propunerilor solicitantului şi a analizei efectuate): este o metodă bazată pe dovezi științifice care susține creșterea calității vieții prin metode educaționale bazate pe modelare comportamentală.

Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare

1. Nivel de încredere în reușita intervenției (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză): 4 (ridicat) – probabilitate scăzută ca studii viitoare să conducă la modificarea încrederii în eficiența intervenției

  • dovezi obţinute în baza unor studii experimentale – 4;
  • dovezi obţinute în baza unor studii non experimentale sau cvasiexperimentale – 4.

2. Anul în care a fost acordată rezoluția: (se completează de către CM): 2024

3. Domenii de utilizare / aplicabilitate (bifate): (se completează de către CM pe baza propunerilor solicitantului şi a analizei efectuate): Psihologie Clinică, Psihoterapie, Psihologie Educațională

4. Utilizatori, competențe și trepte de specializare: Conform documentului inaintat de Colegiul Psihologilor din Romania catre asociatiile Autism Voice si Help Autism (Succesiunea ETAPELOR privind reglementarea analizei comportamentale aplicate în cadrul Colegiului Psihologilor din România, în baza Legii nr. 213/2004 și a HG nr. 788/2005) referitor la Prezentarea procedurii de gradparenting. Prezentarea procedurii de grandparenting, procedură cu ajutorul căreia toți absolvenții de studii de licență în psihologie, raportat la studiile academice/de formare profesională finalizate, experiența și expertiza profesională, dobândite în activitatea profesională reprezentată de munca de intervenție/asistență psihologică prin utilizarea metodei ABA, vor putea înainta dosare profesionale pentru obținerea unui atestat, astfel:

- Psiholog cu drept de liberă practică, în specialitatea Consiliere psihologică-Analiză comportamentală aplicată, treapta practicant, regim exercitare autonom – pentru colegii care vor face dovada a cel puțin unui an de experiență profesională prin utilizarea metodei ABA
- Psiholog cu drept de liberă practică, în specialitatea Consiliere psihologică-Analiză comportamentală aplicată, treapta specialist - pentru colegii care vor face dovada a cel puțin cinci ani de experiență profesională prin utilizarea metodei ABA
- Psiholog cu drept de liberă practică, în specialitatea Consiliere psihologică-Analiză comportamentală aplicată, treapta principal - pentru colegii care vor face dovada a cel puțin zece ani de experiență profesională prin utilizarea metodei ABA

5. Modul de utilizare (condiţii de utilizare):
5.1. Grup ţintă:
- Intervenție timpurie: copii (1-3 ani) cu tulburări de dezvoltare, TSA, tulburări psihocomportamentale
- Intervenție standard: copii preșcolari și școlari (4-14 ani) cu tulburări de dezvoltare, TSA, tulburări psihocomportamentale
- Intervenție adolescenți, tineri și adulți cu tulburări de dezvoltare, TSA, tulburări psihocomportamentale
- Dezvoltarea abilităților de limbaj și comunicare, a abilităților de autonomie personală, cognitive, abilităților sociale și adaptative, în funcție de particularitățile de dezvoltare și diagnostic, independent de vârstă.
5.2. Durata medie de aplicare a metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică : Nu există o durată standard de aplicare a metodei în timp. Durata unei sesiuni de terapie este de 50 de minute. Recomandarea unui număr minim sau maxim de sesiuni de terapie pe zi variază în funcție de vârsta cronologică, diagnostic, nivelul de dezvoltare, nivelul de stimulare în mediile sociale la care este expusă persoana.
5.3. Modalităţi de aplicare: creion-hârtie / calculator, în ultimul caz caracteristici tehnice necesare; tipuri de tehnici:
- metode structurate de predare
- metode naturaliste de predare
5.4. Condiţii de aplicare:
- individual
- grup
5.5. Modalităţi de cotare sau de interpretare a rezultatelor eficienței intervenției :
- fișe de notare specifice obiectivelor educaționale
- rapoarte și grafice de dezvoltare a abilităților
- evaluări clinice și evaluări bazate pe protocoale de abilități sub formă de ghiduri curriculare (ex.
ADOS, WISC, NEPSY, VB MAPP, Edu ABA)
5.6. Detalii despre cursuri de formare în metoda sau tehnica de evaluare sau asistență psihologică:
- Absolvirea unui curs/program de formare de lungă durată, de minim 315 ore, în analiză comportamentală aplicată în cadrul unei universități din țară sau din străinătate (curs avizat de ABAI
- Association for Behavior Analysis International)
- Minim 50 ore de supervizare cu un analist comportamental acreditat ca Board Certified Behavior Analyst

6. Observaţii (se completează de către CM dacă este cazul)