Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

 

Date de identificare a probei

1.Denumirea probei: MSCEIT-YRVTM (Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test:Youth Research VersionTM)

2. Acronim: MSCEIT-YRVTM

3. Autori: John D. Mayer, Ph.D., Peter Salovey, Ph.D., David R. Caruso, Ph.D.

4. Autorul traducerii și adaptării versiunii românești: Dragoș Iliescu, Andreea Butucescu

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului: MSCEIT-YRV a fost conceput pentru evalua­rea inteligenței emoționale la preadolescenți și adolescenți cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani.

6. Versiuni avizate: -

7. Forme paralele existente: - Nu

8. Manualul testului: 64 de pagini, Editura Sinapsis Publishing Projects, 2022

9. Licența de distribuire pentru România: SC D&D Consultants Grup SRL (TestCentral)

10. Date de contact ale distribuitorului (adresă, telefon/fax, link către pagina de net): Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro.

11. Copyright: © 2014, 2022 - Multi-Health Systems Inc.

12. Preț avizat de către CPR:

  • Manual tehnic MSCEIT-YRVTM (104 Eur, cu TVA) - 1 buc.
  • Caiet de testare MSCEIT-YRVTM (13.10 Eur, cu TVA) – 1 buc.
  • Foaie de răspuns MSCEIT-YRVTM (2 Eur, cu TVA) – 1 buc.
  • Punct online administrare/scorare MSCEIT-YRVTM (4 Eur, cu TVA) – 1 buc.

Total kit inițial MSCEIT-YRVTM cu 25 evaluări (320 Eur, cu TVA) – 1 buc.

13. Cuvinte cheie (maxim 5): MSCEIT-YRVTM, inteligență emoțională la copii și adolescenți, evaluare obiectivă a inteligenței emoționale, funcționare socială, model cu patru ramuri, Perceperea emoțiilor (Ramura 1), Facilitarea gândirii (Ramura 2), Înțelegerea emoțiilor (Ramura 3), Gestionarea emoțiilor (Ramura 4), coeficient de inteligență emoțională experiențială, coeficient de inteligență emoțională strategică, EIQ Total.

Date despre tipul de aviz acordat și modul de utilizare

1. Tip aviz acordat: aviz pe perioadă nedeterminată

2. Anul în care a fost acordată rezoluția: 2023

3. Caracteristici tehnice (calificative/punctaje acordate de către CM în procesul de analiză): FOARTE BINE

3.1. Fundamentarea teoretică:

Fundamentul teoretic al MSCEIT-YRV este bazat pe abilități, mai precis pe modelul cu patru ramuri al inteligenței emoționale (Mayer & Salovey, 1997): Perceperea emoțiilor (Ramura 1), Facilitarea gândirii (Ramura 2), Înțelegerea emoțiilor (Ramura 3), Gestionarea emoțiilor (Ramura 4) pentru a clasifica abilitățile de inteligență emoțională.

3.2. Calitatea materialelor de testare: FOARTE BUNĂ

3.3. Etaloane: diferențiate în funcție de categoria adecvată sex și vârstă luate în considerare simultan, obținute pe un eșantion compus din 1447 de persoane în vârstă de 10-18 de ani, echilibrat din punct de vedere al genului și cu următoarea distribuție pe categorii de vârstă: 37.66% categoria de vârstă 16-18, 35.80% - categoria de vârstă 13-15 ani, 26.54% - categoria de vârstă 10-12 ani.

3.4. Fidelitate

Coeficienții de consistență internă a probei (Coeficient Cronbach alfa) atât la nivelul întregului eșantion, cât și pentru categoriile separate de vârstă și de gen, au pentru cele patru ramuri ale inteligenței emoționale valori medii de .74, valori medii de .84 pentru scorurile ariilor Inteligneță emoțională experiențială și Inteligneță emoțională Strategică, iar pentru scala EIQ Total valori medii de .92 .
Corelațiile test-retest corectate pentru cele patru ramuri au avut valori cuprinse între r = .72 (Ramura 3: Înțelegerea emoțiilor) și r = .77 (Ramura 1: Perceperea emoțiilor și Ramura 2: Facilitarea gândirii), în timp ce corelațiile test-retest pentru scorurile ariilor și scorul EIQ Total au valori, de asemenea, ridicate: Aria 1 (EIQ Experiențială, r = .88); Aria 2 (EIQ Strategică, r = .87); și EIQ Total (r = .91) indicând o bună stabilitate în timp a probei.

3.5. Validitate
Analiza factorială confirmatorie asupra datelor MSCEIT, urmând modelul celor patru Ramuri ale MSCEIT-YRV pentru eșantionul normativ românesc total confirmă faptul că modelul cu patru factori propus a fost unul adecvat pentru cele patru ramuri ale MSCEIT-YRV: CFI (Indicele comparativ de potrivire) = 1.000, TLI (Indicele Tucker-Lewis) = 1.000, RMSEA (Rădăcina pătrată a mediei erorii de aproximare) = .006, χ2(6) = 1350.277 și p = .000.
Studiile realizate pe versiunea în limba română pentru stabilirea validității discriminative/concurente ale MSCEIT-YV confirmă că scorurile MSCEIT-YV sunt consonante cu scorurile formei de adulți a testului - MSCEIT (r = .73 pe un eșantion de 284 de elevi cu vârste de 17-18 ani) și că ele sunt divergente de scorurile testului concurent de măsurare a inteligenței emoționale, forma pentru adolescenți, - EQ-i-YV (r = .21 pe un eșantion de 309 elevi cu vârste între 12 și 18 ani).
Corelațiile dintre scalele MSCEIT-YRV pentru eșantionul normativ românesc total arată corelația cu valoarea cea mai ridicată (r = .92) a fost consemnată între scalele Aria 2 și EIQ Total, iar corelația cu valoarea cea mai scăzută (r = .28) a fost înregistrată între Ramura 1 și Ramura 3.

4. Domenii de utilizare: Psihologie școlară, Psihologie clinică, Psihoterapie, Psihologie clinică judiciară.

5. Scopul utilizării: creening, planificarea intervențiilor, monitorizare

6. Utilizatori: Fiind un instrument de nivel B, utilizatorii calificați a-l folosi în practică sunt specialiști licențiați din domeniul educațional (psihologi, consilieri școlari), domeniul clinic și psihoterapie (psihologi clinicieni, psihoterapuți), domeniul corecțional și judiciar (psihologi, consilieri, asistenți sociali) care au beneficiat de instruire și au experiență adecvată în administrarea etică, administrarea și interpretarea instrumentelor psihologice. Utilizatorii MSCEIT-YRV trebuie să cunoască standardele de testare psihologică trasate de către Asociația Americană de Psihologie (American Psychological Association; AERA, APA, & NCME, 1999). Utilizatorii români trebuie să fie familiarizați, de asemenea, cu standardele naționale specifice. Utilizatorii acestui inventar ar trebui să fie, totodată, membri ai unor asociații profesionale care promovează standardele etice în utilizarea testelor psihologice, ori să fie specialiști licențiați în unul dintre domeniile menționate anterior.

7. Caracteristici psihice măsurate: MSCEIT-YRV a fost creat pentru evalua­rea inteligenței emoționale la copii și adolescenți (cu vârste cuprinse între 10 și 18 ani) și măsoară abilitatea de a utiliza senti­mentele în dezvoltarea raționamentelor și abilitatea de a da un sens mai puternic gândurilor prin inter­mediul emoțiilor. MSCEIT‑YRV este un test care prezintă caracteristici psihometrice, validitate și fidelitate, foarte ridicate, fiind singurul instrument care folosește un cadru teoretic bazat pe abilități pentru a evalua inteligența emoțională la copii și adolescenți.
MSCEIT‑YRV se bazează pe modelul cu patru ramuri al inteligenței emoționale, fiind primul test care prezintă scoruri valide pentru copii și adolescenți în fiecare dintre cele patru arii centrale ale inteligenței emoționale: (1) abilitatea de a percepe emoții cu acuratețe; (2) folosirea emoțiilor pentru a facilita gândirea, rezolvarea problemelor și creativitatea; (3) înțelegerea emoțiilor; și (4) gestiona­rea emoțiilor pentru a favoriza dezvoltarea personală.

8. Modul de utilizare:

8.1. Grup țintă: MSCEIT-YRVTM a fost dezvoltat și standardizat pentru a fi utilizat în evaluarea copiilor și adolescenților cu vârsta cuprinsă între 10 și 18 ani..

8.2. Durata medie de aplicare a metodei sau tehnicii de evaluare sau asistență psihologică: Majoritatea respondenților pot completa testul între 20 și 30 de minute.

8.3. Modalităţi de aplicare: MSCEIT-YRVTM poate fi administrat atât în format creion-hârtie, cât și electronic.

8.4. Condiţii de aplicare: MSCEIT-YRVTM poate fi administrat fie individual, fie în grup. Mediul testării ar trebui să aibă iluminare adecvată şi să fie lipsit de stimuli ce ar putea distrage atenţia examinatului. Inventarul este ușor de administrat, procedura nu necesită un instructaj foarte complex, astfel fiind posibilă administrarea de către specialiști care trebuie să fie familiarizați, ori să primească instrucțiuni clare în legătură cu obținerea consimțământului informat, evitarea influențării răspunsurilor și intervievarea respondenților post-administrare. În procesul de evaluare a copiilor și adolescenților, apar considerații etice speciale: un părinte sau tutore legal trebuie să ofere consimțământul informat ast­fel încât copilul său să fie evaluat cu MSCEIT‑YRV. Chiar dacă un părinte sau tutore a oferit un astfel de consimțământ, este necesar, de ase­menea, ca respondentul (copilul) să își dea acordul în cunoștință de cauză.

8.5. Modalități de cotare:

Cotarea MSCEIT‑YRV se poate face, exclusiv de către utilizatorii legali, cu licență de utilizare, prin cotare electronică. Responsabilitatea interpretării trebuie să fie asumată de utilizatorul licențiat, care să fie familiarizat cu testarea psihologică.

8.6. Durata de cotare: cotarea electronică se realizează instantaneu de către utilizatorul licențiat al testului utilizând serviciul online disponibil pe site-ul editorului român de teste (www.testcentral.ro).

8.7. Rapoarte generate pe calculator: Da.

8.8. Detalii despre cursuri de formare în metoda sau tehnica de evaluare psihologică: SC D&D Consultants Grup SRL furnizează pentru MSCEIT‑YRV un modul de training online intensiv, la cerere. Sesiunea de training durează 8 ore și se desfășoară online în grupe, de minim 7-8 participanți.

9. Observaţii: nu sunt