Colegiul Psihologilor din România

Site-ul oficial al Colegiului Psihologilor din România

Date de identificare a metodei sau tehnicii de evaluare psihologică / asistență psihologică

1. Denumire: Autism Spectrum Rating ScaleTM (Scalele de Evaluare a Spectrului Autist)

2. Acronim: ASRSTM

3. Autori: Sam Goldstein, Jack A. Naglieri

4. Autorii traducerii şi adaptării versiunii româneşti: Nicoleta Burlacu, Camelia Ionescu, Dragoș Iliescu

5. Descrierea în maxim 15 cuvinte a scopului probei: ASRS este un instrument psihometric utilizat în identificarea simptomelor, comportamentelor și caracteristicilor asociate cu autismul și tulburările de spectru asociate.

6. Versiuni avizate: -

7. Forme paralele existente: -

8. Manualul testului: 261 de pagini, Editura Sinapsis Publishing Projects, 2013.

9. Licenţa de distribuire pentru România: O.S. România SRL (TestCentral). Nici o parte a materialelor kit-ului ASRS nu poate fi revândut, sublicențiat, redistribuit sau în orice alt mod transferat sau folosit în orice modalitate de orice altă parte decât persoana sau entitatea căreia i-a fost licențiat. Orice violare a acestei prevederi va duce la anularea automată a licenței și va pune părțile implicate în culpă în conformitate cu legea drepturilor de autor.

10. Date de contact ale distribuitorului: Str. Icoanei, nr. 29A, sector 2, București, telefon/fax: 021 230 45 99, www.testcentral.ro.

11. Copyright: Copyright © 2013, Multi-Health Systems, Inc.

12. Preţ avizat:

Kit ASRS 2-5 ani 10x (cotare manuală): 424 € cu TVA (include: Manualul ASRS (1 buc.), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (2-5 ani) (10 buc.), Formulare de evaluare pentru Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS (2-5 ani) (10 buc.), Formulare pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS-Forma scurtă (2-5 ani) (10 buc.).

Kit ASRS 6-18 ani 10x cotare manuală): 424 € cu TVA (include: Manualul ASRS (1 buc.), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (6-18 ani) (10 buc.), Formulare de evaluare pentru Profesor ASRS (6-18 ani) (10 buc.), Formulare pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS- Forma scurtă (6-18 ani) (10 buc.)

Kit ASRS Părinte 10x (cotare manuală): 323 € cu TVA (include: Manualul ASRS (1 buc), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (2-5 ani) (10 buc.), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (6-18 ani) (10 buc.).

Kit ASRS 2-18 ani 10x cotare manuală): 727 cu TVA (include Manualul ASRS (1 buc), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (2-5 ani) (10 buc), Formulare de evaluare pentru Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS (2-5 ani) (10 buc), Formulare pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS-Forma scurtă (2-5 ani) (10 buc), Formulare de evaluare pentru Părinte ASRS (6-18 ani) (10 buc), Formulare de evaluare pentru Profesor ASRS (6-18 ani) (10 buc), Formulare pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS- Forma scurtă (6-18 ani) (10 buc).

Ulterior achiziției inițiale, utilizatorii licențiți pot achiziționa și separate, materialele:

Manual ASRS (120 EUR, cu TVA) - 1 buc.
- Formular de evaluare pentru Părinte ASRS (2-5 ani) - (11 EUR, cu TVA) - 1 buc.
- Formular de evaluare pentru Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS (2-5 ani) - (11 EUR, cu TVA) - 1 buc.
- Formular pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS-Forma scurtă (2-5 ani) - (11 EUR, cu TVA) - 1 buc.
- Formular de evaluare pentru Părinte ASRS (6-18 ani) (5-21 ani)-(11 EUR, cu TVA)-1 buc.
- Formular de evaluare pentru Profesor ASRS (6-18 ani) - (11 EUR, cu TVA) - 1 buc.
- Formulare pentru Părinte și Profesor/Persoana care oferă îngrijire copilului ASRS-Forma scurtă (6-18 ani) - (11 EUR, cu TVA) - 1 buc.

13. Cuvinte cheie: simptome și comportamente asociate tulburărilor de spectru autist (TSA), ASRS Forma lungă şi ASRS Forma scurtă, scale ASRS, Scala DSM-IV-TR, scale de tratament, adjuvant în diagnostic, screening, dezvoltarea strategiilor de intervenție și tratament, monitorizarea răspunsului la intervenție și eficacitatea tratamentului.

Date despre tipul de aviz acordat şi modul de utilizare

1. Tip aviz acordat: aviz pe perioadă nedeterminată.

2. Anul în care a fost acordat avizul: 2023

3. Caracteristici tehnice

3.1. Bazele teoretice ale testului

ASRS a fost creat special pentru profesioniștii din domeniul sănătății mintale și domeniul educațional pentru identificarea caracteristicilor autismului la copiii și tinerii cu vârsta cuprinsă între 2 și 18 ani. Acest instrument conține itemi adecvați investigării nivelului de dezvoltare care pot fi utilizați în identificarea TSA. Pe lângă faptul că are un rol important în diagnostic, ASRS este folosit în planificarea tratamentului și în evaluarea programelor de tratament. Forma scurtă a acestui instrument este utilizată ca screening pentru identificarea copiilor care au nevoie de o evaluare completă sau care ar putea beneficia de sprijin adițional.

ASRS acoperă un palier larg al comportamentelor de tip TSA, cum sunt: dificultăți ale abilităților de comunicare, ale deficitului de atenție sau probleme legate de interacțiunea socială. Acest instrument a fost contruit pe baza Diagnostic and Statistical Manual, Fourth Edition-Text Revision (DSM-IV-TR) și conține itemi relaționați cu tulburarea de tip autist, tulburarea Asperger și tulburarea pervasivă de dezvoltare fără altă specificație (TPD-FAS), având o bază teoretică solidă.

3.2. Calitatea materialelor de testare: foarte bună.

3.3. Etaloane

Eșantioanele normative includ 1280 de evaluări ale părinților: 320 de evaluări pentru copiii între 2-5 ani (160 băieți, 160 fete) și 960 de evaluări pentru cei între 6-18 ani (480 băieți, 480 fete). Peste 80% dintre formularele ASRS din cadrul eșantioanelor normative au fost completate de către mamă/ îngrijitor de gen feminin al copilului (n=1605), aproximativ 13% (n=166) de tată/ îngrijitor de gen masculin al copilului și mai puțin de 4% (n=42) de alt fel de îngrijitori primari. Eșantioanele normative au inclus de asemenea 1280 de evaluări ale profesorilor, dintre care 320 pentru copiii între 2-5 ani(160 băieți, 160 fete) și 960 pentru cei între 6-18 ani (480 băieți, 480 fete). Toți profesorii sau persoanele cu atribuții de îngrijire cunoșteau elevii pe care îi evaluau de o lună cel puțin, întrunind astfel minimul de timp necesar pentru a completa ASRS (a se vedea Tabelul 6.3 din manualul tehnic al ASRS).

Construcția variantei finale a scalei ASRS a avut în vedere colectarea datelor normative și clinice. Eșantioanele normative au inclus 2560 de evaluări (640 pentru copiii între 2-5 ani evaluați de părinți și profesori/ persoane care se ocupă de îngrijirea copilului și 1920 pentru copiii între 6-18 ani, evaluați de părinți și profesori). Aceste eșantioane au inclus evaluări pentru 40 de băieți și 40 de fete de fiecare vârstă solicitată și sunt reprezentative pentru populația S.U.A. Eșantioanele clinice au inclus aproape 700 de evaluări ale copiilor diagnosticați cu TSA și peste 500 de evaluări ale copiilor diagnosticați cu alte tulburări clinice (incluzând dezvoltare cognitivă întârziată, dezvoltarea limbajului întârziată, ADHD, tulburări de anxietate, tulburări depresive și tulburări de limbaj.

3.4. Fidelitate

O modalitate de măsurare a fidelității unui test este consistența internă, care este evaluată cu ajutorul coeficientului alfa Cronbach (Cronbach, 1951) și poate fi interpretată ca media tuturor posibililor coeficienți de fidelitate split-half. Consistența internă estimată pentru ASRS este prezentată pentru eșantionul normativ, pentru eșantionul clinic și pentru media ponderată a acestor două eșantioane. Coeficienții alfa Cronbach ai mediei ponderate au fost determinați printr-o metodă descrisă de Rodriguez și Maeda (2006) care folosește metode de generalizare a fidelității care încorporează distribuția de eșantionare a coeficientului alfa Cronbach, numărul de itemi din scală și mărimea eșantioanelor. Folosind metoda descrisă de Tellegen

și Briggs (1967) pentru calcularea idealității estimative pentru scorurile compozite, a fost calculată fidelitatea Scorului total cu o formulă care combină fidelitatea estimativă și intercorelațiile scalelor componente (de exemplu, scalele ASRS). Rezultatele ASRS arată că scalele au o consistență internă excelentă. Privind coloanele mediei ponderate, coeficienții Scorului total pentru evaluatorii părinți și profesori au fost .97 atât pentru ASRS (2-5 ani), cât și pentru ASRS (6-18 ani); aceștia depășesc cu mult valoarea .90 sugerată de Bracken (1987) pentru scorul total. Scalele ASRS construite factorial au avut în mod repetat cea mai mare fidelitate, pornind de la .85 (Comportamente Neobișnuite pentru copiii din eșantionul normativ cu vârste cuprinse între 2-5 ani, evaluați de către profesori) până la .98 (Social/Comunicare pentru copiii din eșantionul clinic cu vârste cuprinse între 2-5 ani, evaluați de către profesori și părinți). Coeficienții de fidelitate ai scalei DSM-IV-TR au fost de asemenea foarte crescuți, variind de la .91 la .98. Valorile alfa pentru Scalele de tratament, care au fost compuse din relativ mai puțini itemi, au fost, cu excepții minore, excelente.

Fidelitatea test-retest a fost evaluată într-un interval de 2-4 săptămâni prin obținerea corelației între scorurile T ale ASRS (media intervalului de timp = 21.9 zile pentru evaluările părinților ASRS (2-5 ani), 21.6 zile pentru evaluările profesorilor ASRS (2-5 ani), 17.2 zile pentru evaluările părinților ASRS (6-18 ani) și 19.6 zile pentru evaluările profesorilor ASRS (6-18 ani); intervalul =14-28 zile. Aceste rezultate sugerează faptul că scalele ASRS au o fidelitate test-retest excelentă. De-a lungul celor patru formulare, r corectat a variat de la .78 la .92 pentru Scorul total, de la .72 la .93 pentru Scalele ASRS, de la .78 la .91 pentru Scala DSM-IV-TR și de la .70 la .92 pentru Scalele de Tratament. Stabilitatea scorurilor T ale ASRS a fost evaluată prin calcularea diferenței dintre evaluările din Timpul 1 și Timpul 2 pentru fiecare copil din eșantioanele test-retest. Rezultatele arată faptul că scorurile ASRS au o stabilitate excelentă; pentru majoritatea scalelor, de-a lungul celor patru formulare, mai mult de 90% dintre diferențe sau aflat în cadrul unei deviații standard (de exemplu, +/- 10 scoruri T), iar diferențele medii (de exemplu, în medie, nu a existat aproape nici o schimbare în scoruri de la Timpul 1 la Timpul 2).

3.5. Validitate

Validitatea de criteriu a ASRS a fost evaluată prin examinarea mediilor și a abaterilor standard pentru aceste grupuri, prin analize de covarianță univariate și multivariate (ANCOVA și MANCOVA), analize ale funcției de discriminant (DFA) și corelații ale scorurilor ASRS cu scoruri obținute cu alte instrumente. În linii mari, rezultatele acestor analize oferă dovezi solide potrivit cărora scorurile ASRS pot diferenția cu acuratețe cazurile de TSA de populația generală și, mai important, pot diferenția între cazurile de TSA și cele ale unor tineri cu un alt diagnostic clinic.

Rezultatele analizelor factoriale au sugerat că un model bifactorial a fost cel mai potrivit atât pentru formularele părinților, cât și ale profesorilor ASRS (2-5 ani), în vreme ce un model trifactorial a fost cel mai potrivit atât pentru formularele părinților, cât și ale profesorilor ASRS (6-18 ani). Aceste scale derivate factorial au fost etichetate ca „Scale ASRS” și includ Social/Comunicare și Comportamente neobișnuite pentru toate formularele și Autoreglare pentru ASRS (6-18 ani). Pentru a examina independența relativă a scalelor, scorurile la scalele ASRS din eșantionul normativ au fost intercorelate. Rezultatele au indicat că intercorelațiile au întrunit expectanțele teoretice, oferind sprijin în plus pentru multidimensionalitatea instrumentului

4. Domenii de utilizare: Psihologie clinică, Psihologie școlară, Consiliere psihologică, Psihoterapie, cercetare.

5. Scopul utilizării: adjuvant în procesul de diagnosticare, ghidează dezvoltarea strategiilor de intervenție și tratament, monitorizarea răspunsului la intervenție și eficacitatea tratamentului; screening (în cazul administrării formei scurte ASRS).

6. Utilizatori: psihologi licenţiaţi, în conformitate cu regulile APA, accesul la utilizarea acestui test de clasă B, utilizatorii calificați a-l folosi în practică sunt specialiști care au absolvit studii universitare cu profil psihologic ori asimilate acestora (asistență socială, psiho-sociologie, psihopedagogie specială), dar și specialiști din domeniul sănătății mintale (psihologi clinicieni, medici pediatri, psihiatri).

7. Caracteristici psihice măsurate: Pentru a evalua TSA sau orice altă tulburare, trebuie obținute informații cu privire la dezvoltarea limbajului, funcționarea psihică și intelectuală, cât și despre comorbiditățile medicale, condițiile de dezvoltare și alte condiții psihice. ASRS sunt scale construite pentru a măsura comportamente asociate Tulburărilor de Spectru Autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor. Au fost derivate factorial scale denumite Scale ASRS, care includ Social/Comunicare și Comportamente neobișnuite pentru toate formularele și Autoreglare pentru ASRS (6-18 ani). Pentru a ajuta la planificarea și monitorizarea intervenției, au fost derivate câteva Scale de tratament: Socializare cu copii de aceeași vârstă, Socializare cu adulții, Reciprocitate socială/emoțională, Rigiditate comportamentală, Sensibilitate senzorială, Atenție/Autoreglare (doar pentru forma ASRS 2-5 ani) și Atenție (doar pentru forma ASRS 6-18 ani). Scala DSM-IV-TR a fost creată prin gruparea itemilor ASRS care erau reprezentativi pentru criteriile simptomatice ale DSM-IV-TR pentru Tulburarea Autistă și pentru Tulburarea Asperger.

8. Modul de utilizare:

8.1. Grup ţintă: ASRS au fost construite pentru a identifica simptomele, comportamentele și caracteristici asociate gamei complete de tulburări din spectrul autist (TSA) apărute în cazul copiilor şi tinerilor cu vârste cuprinse între 2 şi 18 ani.

8.2. Durata medie de aplicare: forma lungă a ASRS – aproximativ 15-20 de minute, forma scurtă – aproximativ 5 minute.

8.3. Modalităţi de aplicare: ASRS poate fi administrat utilizând una dintre cele două forme: ASRS Forma lungă și ASRS Forma scurtă. Ambele forme pot fi administrate și cotate în format hârtie-creion și includ tabele de conversie care sunt utilizate pentru a putea transforma scorurile brute în scoruri T și în centile.

8.4. Condiţii de aplicare: Au fost construite versiuni separate pentru copii preșcolari cu vârste între 2 și 5 ani (ASRS [2-5 ani]) și pentru copii și tineri școlari cu vârste între 6 și 18 ani (ASRS [6-18 ani]). Când se completează ASRS, evaluatorul ar trebui să ia în calcul comportamentul observat pe parcursul ultimelor patru săptămâni. ASRS poate fi administrat atât în individual, cât și în grup, personal sau la distanță. Completarea formularelor ar trebui întotdeauna realizată într-un mediu liniștit, fără distractori. Când ASRS se completează individual, formularul ar trebui completat independent de un evaluator într-o ședință. Când ASRS se administrează în grup, examinatorul trebuie să se asigure că fiecare evaluator are suficient spațiu pentru a asigura confidențialitatea răspunsurilor. Examinatorul trebuie să instruiască evaluatorul (părintele/profesorul) să completeze formularul pe cât de bine poate, păstrându-și întrebările pentru final. În grupuri mici, (de exemplu, mai puțin de 10 persoane), o singură persoană care administrează testul este suficientă pentru a se asigura că persoanele care completează răspund independent și că încăperea nu are distractori. Dacă există 10 sau mai multe persoane care vor răspunde simultan la chestionar, atunci este nevoie de mai mulți administratori. Altfel, administrarea de grup poate decurge ca orice administrare individuală.

8.5. Modalități de cotare: scorare manuală.

8.6. Durata de cotare: Timpul necesar pentru scorare și interpretare poate varia în funcție de experiența specialistului și de formele administrate (scurtă, lungă).

8.7. Rapoarte generate pe calculator: Nu.

8.8. Detalii despre cursuri formative în utilizarea şi interpretarea probei: O.S. România SRL furnizează pentru ASRS un modul de training online intensiv, la cerere. Sesiunea de training durează 8 ore şi se desfăşoară în grupe mici, de 7-8 participanţi.

9. Observaţii: -